America's Finest City

26 juli 2013 - San Diego, California, Verenigde Staten

Om de dag te beginnen hebben we een deel van de stad met de bus verkent. Als eerste zijn we naar het schiereiland Coronado gereden. Al snel werd duidelijk dat er in San Diego een grote aanwezigheid van de Navy Seals is. Zo staat de USS Midway aangemeerd en functioneerd nu als museum. Van af een afstand heb ik ook de Eisenhouwer kunnen zien en nog enkele andere vliegdekschepen.
Even zijn we gestopt bij het zeer bekende hotel Del Coronado, ook wel de Del genoemd. Het was eens een zes sterrenhotel. Wanneer je er naar binnen gaat lijkt het of je plots in de victoriaanse tijd bent. Een reisgenoot en ik hadden het idee dat het hotel ook iets weg had van de binnenkant van de Titanic. Na het bezoek aan de Del en de skyline van San Diego bekeken te hebben, zijn we door Gaslamp District gereden, waar hoge gebouwen en brede wegen het stadsgezicht uitmaken. We bleven even bij Seaport Village, een klein deel van de stad vol kleine winkeltjes en cafes. Daarna naar Balboa Park, waar veel kleine museums zijn. De gebouwen in dat park doen met name aan de Moorse bouwkunsten denken.
Als laatste stopte de bus in Old Town San Diego. Dit is de plek waar San Diego begonnen is. Het ligt meer in de achterwijken van de stad, in de heuvels en weg van het strand. Om te beginnen is Old Town niet veel om naar te kijken, de straten zijn voor Amerikaanse begrippen smal en slecht verzorgd en de huizen zijn laag en enkelen zijn in slechte staat. Een deel van de bevolking bestaat uit Mexicanen. Maar als ik moet kiezen tussen Down Town en Old Town, zou ik naar Old Town gaan. Er is overal vrolijke Mexicaanse of Indiaanse muziek, de winkels zijn klein maar kleurrijk. Overal ruikt het naar kruidig eten. Voor een paar centen heb ik daar echte tortillia's met echte salsa gegeten en onze variant in Nederland komt niet eens in de buurt van de Mexicaanse keuken. Na enkele uren alleen door Old Town te hebben geslenterd, ben ik terug gelopen naar het hotel. Bijna raakte ik verdwaald in een achterbuurt, maar gelukkig is dit deel van de stad vrij van de Mexicaanse drugsbendes. Die zitten aan de andere kant van de snelweg.